PODSUMOWANIE PROJEKTU UNICEFU " WSZYSTKIE KOLORY ŚWIATA"
Dzień " Wszystkich kolorów świata" w naszej szkole-
podsumowanie projektu UNICEFU
„Wszystkie Kolory Świata”
Społeczność szkolna SP4 ponownie wykazała się chęcią niesienia pomocy innym. Tym razem mogliśmy pomóc -wraz z fundacją Unicef - dzieciom w Czadzie, które pilnie potrzebują szczepionek na choroby zakaźne. W tym celu przystąpiono do realizacji ogólnopolskiego projektu "Wszystkie kolory świata", w którym głównym zadaniem było własnoręcznie uszycie laleczki . Lalka mogła reprezentować dowolny kraj i kulturę , lub mogła być wykonana według własnego pomysłu. Dzięki zaangażowaniu uczniów , nauczycieli i przyjaciół naszej szkoły ( młodzież licealna) , uszyto łącznie 49 laleczek!!! Każda laleczka była niesamowita i wyjątkowa. Dochód ze sprzedaży wyniósł : 871 zł .Kwota otrzymana została wpłacona na konto UNICEFU.
Projekt zaczęliśmy spotkaniem całej społeczności szkoły...
Uczniowie zostali wprowadzeni w akcje propagowane przez UNESCO, zapoznali się z sytuacją dzieci w Czadzie (prezentacja multimedialna od UNESCO) oraz odbyli „podróż” przez kontynenty, kraje, stroje, imiona, tradycje (prezentacja multimedialna przygotowana przez koordynatora projektu).
II- gi etap: zajęcia wychowawcze w klasach poprowadzone przez wychowawców, mające na celu przybliżenie uczniom idei tolerancji, poszanowania odmiennej kultury, bogactwu kulturowemu różnych narodów (między innymi z wykorzystaniem materiałów proponowanych przez UNESCO)
Efektem podjętych działań było wzbudzenie u uczniów ciekawości poznawczej, chęci niesienia pomocy innym oraz zapału do wykonywania laleczek.
III –ci etap: szycie laleczek. Dokonano wyboru narodowości laleczki, poszukano materiałów i przystąpiono do pracy. Wychowawcy klas młodszych w większości pomagali uczniom na każdym etapie pracy, natomiast u uczniów starszych zauważono dużą samodzielność w wyborze kraju, zbieraniu informacji na jego temat- doboru materiałów do pracy, zaplanowaniu oraz organizacji pracy. U wszystkich uczniów obserwowano duże zaangażowanie w wykonywane zadanie – w większości byli oni w ciągłym kontakcie jak nie osobistym to drogą elektroniczną- z koordynatorem projektu oraz wychowawcami. Kontakty te podtrzymywały w uczniach zapał, wytrwałość w przyjemnym ale dla większości- wcale nie łatwym zadaniu. Im prace były bardziej zaawansowane- tym „temperatura” rosła, niecierpliwie oczekiwano na efekt końcowy- wykonaną laleczkę. Była też współpraca – niektórzy pracowali parami, trojkami; co było piękne: nikt nikomu nie zazdrościł pomysłu, materiału, wykonania- uczniowie dzielili się między sobą pomysłem, doradzali sobie, użyczali materiału.Integracja w tworzeniu dobra to kolejny efekt działań naszych uczniów w projekcie.
Po trzech tygodniach intensywnej pracy laleczki były gotowe- zewidencjonowano wszystkie- zebraliśmy 49 sztuk laleczek uszytych przez uczniów, nauczycieli oraz przyjaciół SP4. Dnia 25 lutego w uroczysty sposób dokonano prezentacji laleczek. Każda z nich miała swój czas do przedstawienia się na sali gimnastycznej podczas obchodów Dnia Wszystkich Kolorów Świata. Ze względu na dużą ilość laleczek- które w tym dniu stały się gośćmi specjalnymi z różnych stron świata- ich prezentacja nakierowana była na przedstawienie kultury muzycznej wszystkich rejonów świata, z których one pochodziły. Była więc mini scena, małe parawaniki teatralne, małe tablice dekoracyjne, baloniki. Gospodarzem spotkania była Kaśka- lalka pacynka „pracująca” w szkole podczas zajęć z dziećmi (animowana przez koordynatora) zaś gośćmi specjalnymi wytworzone przez uczniów laleczki- animowane przez swych twórców. Było wesoło, kolorowo, panował klimat zabawy, podczas którego nie zabrakło elementów edukacyjnych (muzyka charakterystyczna dla danego kraju lub grupy, osoby- np. lalka Maryla Rodowicz wyśpiewała swój szlagier sprzed lat „Jadą wozy kolorowe”, lalki harcerzy zaśpiewały „Dola harcerza” , Antonella z Argentyny odtańczyła wspaniałe, ogniste tango, itp. Każdemu występowi towarzyszyła prezentacja multimedialna a na niej zaznaczony kontynent, z którego pochodził „gość” oraz flaga jego państwa). Na koniec w radosnym nastroju wszyscy zaśpiewali razem z Majką Jeżowską „Wszystkie dzieci nasze są”. Twórcy laleczek otrzymali gromkie i jakże bardzo zasłużone brawa- za trud włożony w wykonanie laleczki, za wytrwałość oraz przede wszystkim za gotowość do poświęceń dla innych, do niesienia pomocy i wielkie serce, które było motorem napędzającym proces twórczy laleczek.
Jedna sala gimnastyczna „Czwórki”, a pomieściła cały świat J……
WNIOSKI:
Pomysł na szycie laleczek, ich wystawę oraz sprzedaż okazał się bardzo pozytywnie odebrany przez całą społeczność szkoły jak i środowisko lokalne. Dzieci szyjące laleczki bardzo emocjonalnie (zwłaszcza te młodsze) uznawały swoją kukiełkę, silnie się z nią wiązały (fakt wspólnego szycia z rodzicami, nadanie laleczce imienia jak i zdobyte wiadomości o kraju, z którego ona pochodzi, czyniły laleczkę kimś bardzo znajomym i bliskim). Do tego wartość edukacyjna projektu- wiadomości o kontynentach, krajach, zwyczajach, strojach, muzyce- i to wszystko połączone z czynieniem dobra. To był wspaniały pomysł na połączenie przyjemnego z pożytecznym.
Koordynator projektu :Renata Mlostek