Scenariusz lekcji języka polskiego
Lekcja języka polskiego
Autor: Małgorzata Jamrozik
- Etap edukacyjny i klasa: szkoła podstawowa - klasa V
- 2. Przedmiot: język polski
- Temat zajęć: Analiza zdania pojedynczego
- Czas trwania zajęć: 45 minut
- Uzasadnienie wyboru tematu: Temat zgodny z podstawą programową. Analiza składniowa zdania kształtuje logiczne myślenie, buduje nawyk dbania o poprawność językową.
- Uzasadnienie zastosowania technologii: Zastosowanie narzędzi TIK przyczynia się do zwiększania aktywności uczniów podczas lekcji poświęconej nauce o języku, podnosi jej atrakcyjność, przyciąga uwagę.
- Cel ogólny zajęć: Sporządzanie wykresów zdań pojedynczych, nazywanie części zdania.
- Cele szczegółowe zajęć:
- Uczeń zna pojęcia: związek główny i związki poboczne, wyraz określany i wyraz określający, grupa podmiotu i grupa orzeczenia.
- Uczeń nazywa części zdania.
- Uczeń wypisuje związki wyrazowe ze zdań pojedynczych.
- Metody i formy pracy:
- Praca w grupie
- Praktyczne ćwiczenia językowe
- Burza mózgów
- Środki dydaktyczne:
- Komputer ze stałym łączem internetowym,
- projektor,
- Zintegrowana Platforma Edukacyjna,
- Program Aktywnej Tablicy Eduterapeutica - Specjalne potrzeby Edukacyjne klasy 4-8 - karta pracy "Związki wyrazów w zdaniu, w tym rola podmiotu i orzeczenia - karty i ćwiczenia,
- quiz z platformy "LearningApps" 2
- Wymagania w zakresie technologii: Nauczyciel pracuje z wykorzystaniem komputera szkolnego z dostępem do Internetu oraz projektora, uczniowie korzystają z własnych telefonów z aplikacją Teams.
- Przebieg zajęć:
- Czynności wstępne i organizacyjne
- Przywitanie Pani Dyrektor,
- sprawdzenie obecności,
- podanie tematu lekcji i celów lekcji.
Aktywność nr 1
Temat: Części zdania znamy, teraz je powtarzamy!
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności: Uczniowie poprzez aplikację Teams otrzymują link do powtórzeniowej gry interaktywnej, wykonują ją indywidualnie. https://learningapps.org/view6833983
Aktywność nr 2
Temat: Lekcja rysowania pojedynczego zdania.
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności: Nauczyciel wyświetla ćwiczenia zamieszczone na ZPE. Uczniowie wykonują ćwiczenia: 1-3 https://zpe.gov.pl/a/lekcja-rysowania-pojedynczego-zdania/DFeffg95B
Aktywność nr 3
Temat: Sprawdź swoje umiejętności - praca w grupach.
Czas trwania: 7 min
Opis aktywności: Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy i otrzymują karty pracy - Program Eduterapeutica - Specjalne Potrzeby Edukacyjne klasy 4-8 - karta pracy "Związki wyrazów w zdaniu, w tym rola podmiotu i orzeczenia - karty i ćwiczenia. Każda grupa wykonuje wykres innego zdania.
Aktywność nr 4
Temat: Podziel się swoimi dokonaniami.
Czas trwania: 7 min
Opis aktywności: Przedstawiciel każdej z grup prezentuje wykonaną pracę. Podsumowanie lekcji Na zakończenie uczniowie wraz z nauczycielem wymyślają zdanie zawierające wszystkie części zdania. W ramach zadania domowego narysują jego wykres.
- Sposób ewaluacji zajęć: Uczniowie wypełniają przesłaną przez nauczyciela ankietę: https://forms.gle/YLCock8QbcXybBbM6