Szkoła Podstawowa nr 4 im. Stanisława Wyspiańskiego w Skawinie

32-050 Skawina

ul. Wyspiańskiego 5

  • Statystyki

    • Odwiedziło nas: 1196095
    • Do końca roku: 236 dni
    • Do wakacji: 43 dni
  • Kontakt

    Telefon: 12 275 32 40

  • Humor

  • Kartka z kalendarza

Scenariusz lekcji języka polskiego

Lekcja języka polskiego

Autor: Małgorzata Jamrozik

  1. Etap edukacyjny i klasa: szkoła podstawowa - klasa V
  2. 2. Przedmiot: język polski
  3. Temat zajęć: Analiza zdania pojedynczego
  4. Czas trwania zajęć: 45 minut
  5. Uzasadnienie wyboru tematu: Temat zgodny z podstawą programową. Analiza składniowa zdania kształtuje logiczne myślenie, buduje nawyk dbania o poprawność językową.
  6. Uzasadnienie zastosowania technologii: Zastosowanie narzędzi TIK przyczynia się do zwiększania aktywności uczniów podczas lekcji poświęconej nauce o języku, podnosi jej atrakcyjność, przyciąga uwagę.
  7. Cel ogólny zajęć: Sporządzanie wykresów zdań pojedynczych, nazywanie części zdania.
  8. Cele szczegółowe zajęć:
  • Uczeń zna pojęcia: związek główny i związki poboczne, wyraz określany i wyraz określający, grupa podmiotu i grupa orzeczenia.
  • Uczeń nazywa części zdania.
  • Uczeń wypisuje związki wyrazowe ze zdań pojedynczych.
  1. Metody i formy pracy:
  • Praca w grupie
  • Praktyczne ćwiczenia językowe
  • Burza mózgów
  1. Środki dydaktyczne:
  • Komputer ze stałym łączem internetowym,
  • projektor,
  • Zintegrowana Platforma Edukacyjna,
  • Program Aktywnej Tablicy Eduterapeutica - Specjalne potrzeby Edukacyjne klasy 4-8 - karta pracy "Związki wyrazów w zdaniu, w tym rola podmiotu i orzeczenia - karty i ćwiczenia,
  • quiz z platformy "LearningApps" 2
  1. Wymagania w zakresie technologii: Nauczyciel pracuje z wykorzystaniem komputera szkolnego z dostępem do Internetu oraz projektora, uczniowie korzystają z własnych telefonów z aplikacją Teams.
  2. Przebieg zajęć:
  • Czynności wstępne i organizacyjne
  • Przywitanie Pani Dyrektor,
  • sprawdzenie obecności,
  • podanie tematu lekcji i celów lekcji.

Aktywność nr 1

Temat: Części zdania znamy, teraz je powtarzamy!

Czas trwania: 5 min

Opis aktywności: Uczniowie poprzez aplikację Teams otrzymują link do powtórzeniowej gry interaktywnej, wykonują ją indywidualnie. https://learningapps.org/view6833983

Aktywność nr 2

Temat: Lekcja rysowania pojedynczego zdania.

Czas trwania: 15 min

Opis aktywności: Nauczyciel wyświetla ćwiczenia zamieszczone na ZPE. Uczniowie wykonują ćwiczenia: 1-3 https://zpe.gov.pl/a/lekcja-rysowania-pojedynczego-zdania/DFeffg95B

Aktywność nr 3

Temat: Sprawdź swoje umiejętności - praca w grupach.

Czas trwania: 7 min

Opis aktywności: Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy i otrzymują karty pracy - Program Eduterapeutica - Specjalne Potrzeby Edukacyjne klasy 4-8 - karta pracy "Związki wyrazów w zdaniu, w tym rola podmiotu i orzeczenia - karty i ćwiczenia. Każda grupa wykonuje wykres innego zdania.

Aktywność nr 4

Temat: Podziel się swoimi dokonaniami.

Czas trwania: 7 min

Opis aktywności: Przedstawiciel każdej z grup prezentuje wykonaną pracę. Podsumowanie lekcji Na zakończenie uczniowie wraz z nauczycielem wymyślają zdanie zawierające wszystkie części zdania. W ramach zadania domowego narysują jego wykres.

  1. Sposób ewaluacji zajęć: Uczniowie wypełniają przesłaną przez nauczyciela ankietę: https://forms.gle/YLCock8QbcXybBbM6