Szkoła Podstawowa nr 4 im. Stanisława Wyspiańskiego w Skawinie

32-050 Skawina

ul. Wyspiańskiego 5

  • Statystyki

    • Odwiedziło nas: 1196310
    • Do końca roku: 236 dni
    • Do wakacji: 43 dni
  • Kontakt

    Telefon: 12 275 32 40

  • Humor

  • Kartka z kalendarza

Zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne

Scenariusz zajęć rozwijających kompetencje społeczno – emocjonalne

(Dzieci ruchliwe, rozpraszające się z trudnością koncentracji)

09. 05. 2022r

Temat: Kiedy jestem zły…sposoby radzenia sobie wobec odczuwanej emocji

Uczniowie: trzech uczniów klasy 2

Czas trwania: 45 minut

Cel zajęć:

Uczeń akceptuje swoje emocje – rozeznaje, co pomaga mu wyciszyć się.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

- zna i akceptuje swoje ciało i płynące z niego sygnały

- wie, że są one konieczne, by zakomunikować, że coś jest dla niego ważne

- buduje postawę otwartości i poszukiwania działań wspomagających

- doświadcza, że koncentracja i wyciszenie pomagają w uzyskaniu dobrego samopoczucia

- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach

Metody i techniki

Pogadanka wprowadzająca, podsumowująca; burza mózgów; gry dydaktyczne; relaksacja i koncentracja; arteterapia

Przebieg zajęć:

1.    Przywitanie – rundka: 2 min

- co ciekawego zdarzyło się w ciągu minionego tygodnia?

- co było dla mnie przyjemne?

- co było dla mnie trudne?

2.    Nawiązanie do poprzedniego tematu zajęć: wszyscy jesteśmy istotami emocjonalnymi, doświadczamy emocji, z którymi jest nam przyjemnie ale też zdarza się, że czujemy się źle, jest nam przykro i złościmy się z jakiegoś powodu. 2 min

3.    Uczniowie – chętni – wymieniają sytuacje, które najczęściej ich złoszczą. Jak się wtedy czują? Jak reaguje ich ciało? Za każdym razem, zwrócenie uwagi uczniów na myśl – jak sądzisz, czy tylko ty denerwujesz się w takiej sytuacji? Tutaj też mogą wypowiadać się inni członkowie grupy. Pytanie nakierowujące- jak się wam wydaje, czy fakt, że dana sytuacja złości mnie i nie znam nikogo, którego ona również złości – czy to znaczy, że ja się „mylę”? Odpowiedzi uczniów – rozmowa nakierowana na uzmysłowienie, że każdy ma prawo odczuwać emocje na swój sposób i nie ma w tym nic złego. 5 min

4.    Co robię, by poczuć się lepiej w trudnej sytuacji? Co zrobić by poczuć się lepiej i nie skrzywdzić nikogo? Uczniowie używając techniki malowania palcami tworzą wspólny plakat; wyrażają, rysują czynności, które sprawiają im ulgę w trakcie złości, które dobrze na nich wpływają. Potem opowiadają co ich plakat wyraża – przy okazji opowiadają jak im się wspólnie pracowało – czy ktoś miał podobne do mnie sposoby? Czy całkowicie inne? Jak się z tym czujesz? Czy skorzystasz może ze sposobu kolegi? 15 minut

5.    Krótkie wprowadzenie do tego, jak działa nasz mózg – w trakcie, gdy odczuwamy emocje, słabe czy silne, miłe czy niemiłe – nasz mózg jest w stanie silnego pobudzenia Porównaj sobie, jak się czujesz, gdy właśnie skończyłeś bieg dookoła boiska szkolnego? Serce mocno bije, mięśnie – czuć w nich gorąco, pulsują; ciało spocone itp. Kiedy siedzisz, nie odczuwasz w ciele tych wszystkich sygnałów. Tak samo mózg – jest równie silnie pobudzony, jak twoje ciało po biegu – wtedy, gdy odczuwasz silne emocje. 2 min

6.    Propozycja, jak wyciszyć swój mózg – łatwo pomóc mu poprzez ćwiczenie koncentracji – poznacie 3 sposoby 15 min

a.    bierzemy czystą kartkę na środku której rysujemy czarną kropkę – wieszamy na tablicy i uczniowie wpatrują się w nią (po skończonym ćwiczeniu mówią swoje odczucia)

b.    ćwiczenie – Bączek koncentracji (sprzęt zakupiony z programu Aktywna Tablica) – ćwiczenie uważnego oddychania – uczniowie dzielą się swoimi odczuciami

c.    ćwiczenie w grze interaktywnej (program zakupiony z programu Aktywna Tablica – SPE Eduterapeutica)

7.    podsumowanie i zakończenie zajęć – pytania 5 min

a.    Co dowiedzieliście się o przeżywaniu emocji?

b.    Jak pracuje mózg, kiedy mamy silne emocje?

c.    Jak możemy pomóc mózgowi wyciszyć się i uspokoić?

d.    Którą z tych metod wykorzystam przy okazji, kiedy się zezłoszczę i będę chciał sobie pomóc?