Zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne
Scenariusz zajęć rozwijających kompetencje społeczno – emocjonalne
(Dzieci ruchliwe, rozpraszające się z trudnością koncentracji)
09. 05. 2022r
Temat: Kiedy jestem zły…sposoby radzenia sobie wobec odczuwanej emocji
Uczniowie: trzech uczniów klasy 2
Czas trwania: 45 minut
Cel zajęć:
Uczeń akceptuje swoje emocje – rozeznaje, co pomaga mu wyciszyć się.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- zna i akceptuje swoje ciało i płynące z niego sygnały
- wie, że są one konieczne, by zakomunikować, że coś jest dla niego ważne
- buduje postawę otwartości i poszukiwania działań wspomagających
- doświadcza, że koncentracja i wyciszenie pomagają w uzyskaniu dobrego samopoczucia
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach
Metody i techniki
Pogadanka wprowadzająca, podsumowująca; burza mózgów; gry dydaktyczne; relaksacja i koncentracja; arteterapia
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie – rundka: 2 min
- co ciekawego zdarzyło się w ciągu minionego tygodnia?
- co było dla mnie przyjemne?
- co było dla mnie trudne?
2. Nawiązanie do poprzedniego tematu zajęć: wszyscy jesteśmy istotami emocjonalnymi, doświadczamy emocji, z którymi jest nam przyjemnie ale też zdarza się, że czujemy się źle, jest nam przykro i złościmy się z jakiegoś powodu. 2 min
3. Uczniowie – chętni – wymieniają sytuacje, które najczęściej ich złoszczą. Jak się wtedy czują? Jak reaguje ich ciało? Za każdym razem, zwrócenie uwagi uczniów na myśl – jak sądzisz, czy tylko ty denerwujesz się w takiej sytuacji? Tutaj też mogą wypowiadać się inni członkowie grupy. Pytanie nakierowujące- jak się wam wydaje, czy fakt, że dana sytuacja złości mnie i nie znam nikogo, którego ona również złości – czy to znaczy, że ja się „mylę”? Odpowiedzi uczniów – rozmowa nakierowana na uzmysłowienie, że każdy ma prawo odczuwać emocje na swój sposób i nie ma w tym nic złego. 5 min
4. Co robię, by poczuć się lepiej w trudnej sytuacji? Co zrobić by poczuć się lepiej i nie skrzywdzić nikogo? Uczniowie używając techniki malowania palcami tworzą wspólny plakat; wyrażają, rysują czynności, które sprawiają im ulgę w trakcie złości, które dobrze na nich wpływają. Potem opowiadają co ich plakat wyraża – przy okazji opowiadają jak im się wspólnie pracowało – czy ktoś miał podobne do mnie sposoby? Czy całkowicie inne? Jak się z tym czujesz? Czy skorzystasz może ze sposobu kolegi? 15 minut
5. Krótkie wprowadzenie do tego, jak działa nasz mózg – w trakcie, gdy odczuwamy emocje, słabe czy silne, miłe czy niemiłe – nasz mózg jest w stanie silnego pobudzenia Porównaj sobie, jak się czujesz, gdy właśnie skończyłeś bieg dookoła boiska szkolnego? Serce mocno bije, mięśnie – czuć w nich gorąco, pulsują; ciało spocone itp. Kiedy siedzisz, nie odczuwasz w ciele tych wszystkich sygnałów. Tak samo mózg – jest równie silnie pobudzony, jak twoje ciało po biegu – wtedy, gdy odczuwasz silne emocje. 2 min
6. Propozycja, jak wyciszyć swój mózg – łatwo pomóc mu poprzez ćwiczenie koncentracji – poznacie 3 sposoby 15 min
a. bierzemy czystą kartkę na środku której rysujemy czarną kropkę – wieszamy na tablicy i uczniowie wpatrują się w nią (po skończonym ćwiczeniu mówią swoje odczucia)
b. ćwiczenie – Bączek koncentracji (sprzęt zakupiony z programu Aktywna Tablica) – ćwiczenie uważnego oddychania – uczniowie dzielą się swoimi odczuciami
c. ćwiczenie w grze interaktywnej (program zakupiony z programu Aktywna Tablica – SPE Eduterapeutica)
7. podsumowanie i zakończenie zajęć – pytania 5 min
a. Co dowiedzieliście się o przeżywaniu emocji?
b. Jak pracuje mózg, kiedy mamy silne emocje?
c. Jak możemy pomóc mózgowi wyciszyć się i uspokoić?
d. Którą z tych metod wykorzystam przy okazji, kiedy się zezłoszczę i będę chciał sobie pomóc?