Szkoła Podstawowa nr 4 im. Stanisława Wyspiańskiego w Skawinie

32-050 Skawina

ul. Wyspiańskiego 5

  • Statystyki

    • Odwiedziło nas: 1203469
    • Do końca roku: 225 dni
    • Do wakacji: 32 dni
  • Kontakt

    Telefon: 12 275 32 40

  • Humor

  • Kartka z kalendarza

Realizujemy projekt "W pełni toleruję niepełnosprawnych”

 

Podążając za nieustanną potrzebą uwrażliwiania uczniów na zagadnienia związane z niepełnosprawnością, a także akcentowaniem istoty ludzkich wartości, uczniowie naszej szkoły rozpoczęli realizację projektu „Niepełnosprawni – w pełni toleruję” mającego na celu zrodzenie w każdej głowie pytania – czy w pełni toleruje niepełnosprawnych?

Pomysłodawczynią i koordynatorką akcji jest nauczycielka SP4 w Skawinie pedagog leczniczy mgr Dorota Guca.

Uwzględniając potencjał do przyswajania zasad savoir – vivre widoczny wśród uczniów, wychowawcy klas od października poszerzali wspólnie z dziećmi ich świadomość w zakresie manier i poprawnego zachowania w różnych sytuacjach życiowych. Kluczowymi elementami w projekcie było opracowanie plakatów informujących o prawidłowym zachowaniu wobec osób niepełnosprawnych, zredagowanie apelu osoby pełnosprawnej do niepełnosprawnej, odegranie scenki ukazującej savoir – vivre wobec niepełnosprawnych, nauka piosenki w języku migowym. Nie bez echa przebiegł również kiermasz ciasteczek świątecznych, w który zaangażowało się wielu uczniów, nie tylko przynosząc pyszne domowe wypieki, ale przede wszystkim prowadząc ich sprzedaż. Efektem czterodniowej akcji (10-15 grudnia) był dochód w wysokości 587,30 zł. Środki zebrane ze sprzedaży ciasteczek świątecznych, przekazane zostały na rzecz Fundacji Parent Project Muscular Dystrophy, zrzeszającą rodziców dzieci z dystrofią mięśniową (w szczególności na finansowanie rehabilitacji domowej, konsultacji medycznych czy diagnostykę genetyczną).   19 grudnia 2014r. był dniem podsumowania I części projektu pt. „W pełni toleruję niepełnosprawnych”. Uczniowie w oparciu o stworzone plakaty, przedstawiali scenki nawołujące do prawidłowych postaw wobec osób z różnymi niepełnosprawnościami. Ich zaangażowanie w projekt jest wyraźnym sygnałem, że nie są obojętni na odmienność innych. Postawili bowiem odważne kroki, by okazać swoją wrażliwość na drugiego człowieka. Efekty można obserwować każdego dnia na szkolnym korytarzu – bezinteresowna pomoc koleżance z ręką w gipsie w noszeniu tornistra, ustępowanie drogi na zatłoczonym korytarzu koledze na wózku inwalidzkim, otwartość na dialog o osobach z różnymi niesprawnościami.

 Dużym zaskoczeniem okazał się sam finał podsumowania, który zakładał wykonanie piosenki „Dobrze, że jesteś” w języku migowym, w który ochoczo włączyli się wszyscy uczniowie zgromadzeni w sali gimnastycznej. Niespodzianką dla dzieci, był spontanicznie zorganizowany występ nauczycieli, którzy wspólnymi siłami wymigali cały utwór, dając przykład gotowości do podejmowania wszelkich wyzwań.