Szkoła Podstawowa nr 4 im. Stanisława Wyspiańskiego w Skawinie

32-050 Skawina

ul. Wyspiańskiego 5

  • Statystyki

    • Odwiedziło nas: 1203409
    • Do końca roku: 225 dni
    • Do wakacji: 32 dni
  • Kontakt

    Telefon: 12 275 32 40

  • Humor

  • Kartka z kalendarza

Certyfikat „Bezpieczna Szkoła - Demokratyczny Kraj” dla naszej szkoły

Certyfikat „Bezpieczna Szkoła - Demokratyczny Kraj” dla SP 4   Na zaproszenie Fundacji Państwo Demokratyczne nasza szkoła przystąpiła do I edycji Superturnieju Szkół „Bezpieczna Szkoła - Demokratyczny Kraj” i w okresie 1 grudnia 2013 r. - 30 kwietnia 2014 r. wykonała osiem zadań przewidzianych regulaminem.

Zapraszamy do zapoznania się z relacją!

Różnorodność przeprowadzonych działań na pewno przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa dzieci w szkole i poza nią. Organizowane zajęcia, konkursy i obserwacja uczniów pokazały jak ważne jest rozmawianie o bezpieczeństwie i wcielanie w życie zasad jego dotyczących. Znaczny wzrost świadomości, co do niektórych zagrożeń oraz odpowiedzialności za swoje zachowanie, jak i uświadomienie sobie ważności roli jaką pełnimy w społeczeństwie są efektem tej pracy. Niezwykle istotna jest więc kontynuacja działań i wdrożenie w życie zaczerpniętej wiedzy -  podsumowuje efekty realizacji projektu Justyna Kokoszka, szkolny psycholog.

W trakcie trwania projektu przeprowadzono wśród 221 uczniów debaty uczniowskie nt. praw człowieka i obywatela w państwie demokratycznym z testem sprawdzającym dla uczniów w dwóch turach z uwzględnieniem podziału na wiek w grupie. Do udziału w obu debatach zaproszono radną Rady Miejskiej w Skawinie Annę Wąsowicz, która z wykształcenia jest prawnikiem. Przybliżyła ona uczniom zagadnienia z zakresu praw człowieka, genezy ich istnienia, kryteria podziału praw oraz charakterystyczne cechy im przypisane. Zapoznała również uczniów z podstawowymi dokumentami traktującymi o prawach człowieka.  Uczniowie dyskutowali z prowadzącą o zasadności ich występowania w państwie demokratycznym, a także dzielili się wiedzą o prawach dziecka i ich przestrzeganiu obecnie na świecie. Spotkania przybliżyły dzieciom problematykę istotności demokracji, zwiększyły świadomość obywatelską oraz poszerzyły wiedzę na temat praw obywatelskich, praw jednostki i dziecka. Tematyka spotkań była również poruszana przez wychowawców na zajęciach w poszczególnych klasach. 

Dodatkowym elementem było zorganizowanie dwóch spotkań z przedstawicielką Straży Miejskiej w Skawinie  Bogusławą Wyrobą, podczas których zapoznano m.in. uczniów z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa, które należy stosować w kontaktach z nieznajomymi. Dzieci nauczyły się jak rozmawiać z osobami napotkanymi w drodze do szkoły, jak reagować, gdy obcy chce użyć siły wobec nas, jak reagować, gdy są same w domu. Dowiedziały się też, gdzie szukać pomocy i jakich miejsc uznanych za niebezpieczne unikać. Podczas kolejnych spotkań omówiono zasady prawidłowego korzystania z jezdni i pobocza przez pieszych, zasady przechodzenia przez jezdnię w miejscu wyznaczonym i poza nim. Omówione zostały również przepisy ruchu drogowego dotyczące pieszych. Dzieci miały  również  okazję uczestniczyć w zajęciach z przedstawicielem Straży Miejskiej w „miasteczku komunikacyjnym” przy Gimnazjum nr 1 w Skawinie.

Ciekawym zadaniem okazało się przeprowadzenie sondażu, z dostosowaniem do grup wiekowych pn. Co zagraża Twoim zdaniem porządkowi w szkole i Twoim otoczeniu, jakie niebezpieczeństwa napotykasz, jak sobie z tym radzisz?

Temat sondaży w poszczególnych grupach:

  • Samopoczucie w szkole (pod kątem bezpieczeństwa)
  • Ankieta „Bezpieczeństwo w szkole, w drodze do/ z domu”

Ankiety pozwoliły ustalić na ile uczniowie czują się dobrze w szkole, z jakimi niebezpiecznymi zachowaniami się spotykają oraz czy zwracają się do kogoś po pomoc. Pokazały też jakie miejsca w opinii uczniów są najmniej bezpieczne w szkole. Stanowiło to źródło cennych wskazówek na co należy zwrócić uwagę, by w dalszym ciągu pracować nad poprawą bezpieczeństwa w szkole.

Z dużym zaangażowaniem uczniowie uczestniczyli w konwersatoriach nt. zagrożeń niesionych przez alkohol, narkotyki, dopalacze oraz konkursu na opracowania pn. 100 słów na temat: tytoń, alkohol i narkotyk.  W pierwszym etapie działań zorganizowano spotkania z przedstawicielem Straży Miejskiej Bogusławą Wyrobą, która przybliżyła uczniom problematykę zagrożeń niesionych przez alkohol, narkotyki, tytoń i dopalacze. Przedstawione zostały takie zagadnienia jak: najczęstsze sposoby sięgania młodzieży po używki, rodzaje substancji psychoaktywnych, sposoby sprzedaży i rozprowadzania narkotyków (kim jest diler). Omówiono także zagrożenia, jakie niesie ze sobą uzależnienie od narkotyków, dopalaczy, alkoholu, nikotyny itp.; wpływ używek na rozwój młodego organizmu oraz konsekwencje prawne płynące z posiadania oraz zażywania substancji psychoaktywnych. Dzieci miały również możliwość przekonania się jak zaburzona jest świadomość człowieka pod wpływem alkoholu (wykorzystano alkogogle). Dzięki podjętym działaniom dzieci uświadomiły sobie jakie zagrożenia wynikają z uzależnienia oraz jaki wpływ mają substancje psychoaktywne na zachowanie, funkcjonowanie człowieka. Nauczyły się również takich umiejętności społecznych jak asertywność oraz racjonalne podejmowanie decyzji związanych z uzależnieniami. Przeprowadzono również konkurs, w którym uczniowie w dowolnej formie mieli przekazać swoją wiedzę na wymieniony wyżej temat. Jego laureatami zostali: Alicja Kryda, Anna Spólnik, Klaudia Klimek, Kinga Suder, Maria Czerw, Róża Pardyak (praca zbiorowa).

Kolejne zadanie zostało skierowane do uczniów klas starszych. 

W klasach IV-VI wychowawcy przeprowadzili lekcje o historii Sejmu Czteroletniego i okolicznościach przyjęcia Konstytucji w roku 1791 oraz o społeczeństwie obywatelskim i wyborach w państwie demokratycznym. Zajęcia zostały przeprowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej opracowanej przez uczniów klasy 6a. Ponadto uczniowie klas IV-VI wzięli udział w debacie politycznej o demokracji, którą prowadził Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Skawinie Marek Klimczyk. Uczniowie dyskutowali o zasadach funkcjonowania demokracji na różnych szczeblach - od środowiska szkoły, poprzez samorząd lokalny aż do całego państwa. Udało im się sformułować niektóre czynniki warunkujące sprawne funkcjonowanie demokracji: dobre wykształcenie obywateli i ich aktywność. W debacie zostały wykorzystane prezentacje multimedialne przygotowane przez uczniów klas szóstych pod kierunkiem nauczycieli. Uczniowie klasy szóstej przygotowali i wyemitowali audycję radiową o historii uchwalenia Konstytucji 3-go Maja. Został przeprowadzony konkurs wiedzy o historii polskich konstytucji. Uczniowie wszystkich klas przygotowali okolicznościowe gazetki ścienne. Jury wyłonione przez samorząd szkolny za najciekawszą uznało pracę wykonaną przez uczniów klasy 6a. Na zakończenie obchodów odbył się konkursowy przegląd pieśni patriotycznych w wykonaniu klas IV-VI. Zwycięzcami zostali uczniowie klasy 5a, którzy z własnym akompaniamentem wykonali „Pierwszą Brygadę”.

W 10. rocznicę wejścia Polski do UE uczniowie uczestniczyli w spotkaniach dot. zagadnień Polski i Polaków w UE. W trakcie spotkań uczniowie zostali zapoznani z państwami należącymi do Unii Europejskiej, strukturą organizacyjną władz Unii Europejskiej oraz jej kompetencjami. Poznali miejsce i rolę Polski i Polaków w integrującej się Europie oraz problemy Polski na tle jednoczącej się Europy. Dzieci miały również możliwość wzięcia udziału w dyskusji na temat zalet i wad dotyczących członkostwa w Unii Europejskiej. Przedstawiono im również prezentację pokazującą poruszane zagadnienia. Uczniowie wyraźnie zaangażowali się w pracę podczas zajęć, a prezentowany materiał był odbierany przez nich jako atrakcyjny. Dzięki poruszonej tematyce wzrosła u uczniów świadomość ważności członkostwa Polski w Unii Europejskiej oraz poszerzyła się wiedza na temat innych krajów.


Najwięcej emocji młodym artystom dostarczył Konkurs plastyczny klas IV-VI, którego koordynatorem była nauczycielka plastyki Anna Popowicz. Dzieci wykonywały prace grupowo w oparciu o różne dostępne im materiały, także zaczerpnięte z Internetu, techniką mieszaną. Konkurs został przeprowadzony po wcześniejszych konwersatoriach. Ponieważ była to forma najbardziej atrakcyjna dla tej grupy wiekowej, spotkała się z żywym zainteresowaniem. Laureatami konkursu zostali: Hubert Ożóg, Miłosz Hamera oraz Józef Nawara. Wszystkie prace zostaną przedstawione w szkole w formie wystawy.

- Dzięki podjętym działaniom udało się przybliżyć uczniom zagadnienia z zakresu funkcjonowania w społeczeństwie obywatelskim, ważności idei demokracji oraz znaczenia wyborów parlamentarnych i samorządowych. Uświadomiono im również ich rolę i odpowiedzialność za podejmowanie wyborów choćby na szczeblu klasowym. Kolejne tak duże przedsięwzięcie mogło zostać zrealizowane dzięki ogromnemu zaangażowaniu koordynatora akcji psycholog Justyny Kokoszki, nauczycieli oraz partnerów szkoły, którym serdecznie dziękujemy - podsumowuje dyrektor szkoły Anita Karczewska.